tisdag 8 januari 2008

Mitt hem.......

Hej på er!

Idag tänkte jag dela med mig lite mer bilder av mitt hem. Efter att ha tagit det lugnt med renoveringar i flera år kom jag äntligen igång förra våren och började måla vitt hemma......eller nästan vitt...färgen heter grädde och kommer från Colorama. Till jul undrade min pappa om jag köpt en stor spann med vit färg eftersom jag målat vitt överallt........... :) Hm....tror han gillar färger mer än mig.........eller så tar det ett tag innan den äldre generationen fattar galoppen så att säga.......

Jag började i matsalen. Där har vi ärvda möbler efter min mans farmor och farfar (dom har jag inte vågat ge mig på med penseln....ännu) Vita väggar till dom mörka möblerna blev ändå ett riktigt lyft, jag blev verkligen nöjd!

Här ser ni soffan med alla vita fina kuddar i........ :) Några broderade och ett par gamla kuddfodral jag fått av min svärmor. När det inte är jul har jag lite ljust rosa detaljer här i matsalen.

Inspirerad av att det blev så ljust och fint i matsalen fortsatte jag med köket, samma vita färg fick både väggar och bröstpanel. Så stort det kändes....o ljust....helt underbart! Här fick lite rött piffa upp.

Några bilder från mitt kök:

Min ommålade paradhanddukshylla med en gammal köttkvarn.

Två fina lyktor jag hittade på IKEA när jag var i Stockholm i höstas.


Hyllan över köpmansdisken. Hänger ett litet pärl-hjärta under. Är tänkt att jag ska ha en ny klocka här på väggen, ska bara hitta "rätt" klocka. Ser ni den vita kannan? Fick den i födelsedagspresent av min älskade syster yster.....det är en Matteus....gissa om jag blev glad....!!

Ett par hjärtan i mitt köksfönster........

Köket ska jag fortsätta med i år. Ska byta både bänkskivor och kakel och så måste vi inhandla en ny spis..........och där har jag kört fast. Kan inte bestämma mig för om jag ska ha en vit eller en rostfri spis och huruvuda jag ska ha vit eller rostfri fläktkåpa..............beslut beslut. Så besvärligt.........

Men nu hade jag verkligen fått smak för vitt hemma. Allrummet hade ljust beiga väggar med bruna lister, så jag bestämde mig raskt för att måla alla lister vita.......och alla dörrfoder. Hjälp vilket jobb.......! Vi suckade många gånger min man och jag. Vi har inte mindre än sju (!) dörröppningar från allrummet. Dessutom hade dom vita (som tur är!) dörrarna blå färg i kanten av speglarna. Det var bara att börja maskera och måla vitt........och alla dörrar har ju som ni vet en fram och en baksida............ Men......så bra det blev!! Och till våran glöggfest andra advent var allt klart! Inklusive båda toaletternas lister som också varit bruna (dom hängde med i rena farten!) Himla bra att bjuda hem folk när man håller på som bäst....då får man verkligen press på sig att bli klar...... :)


Lite möbler fick också vit färg. Här burspråksvitrinen. Ser ni barnskorna på översta hyllan? Dom är mina. Några år sedan dom passade...... Hjärtana har jag köpt hos Eva Sape på C&C Interiör i Örebro.


En pall, vitmålad förstås, med tre gamla syltburkar jag fått av min svärmor. Nu fick dom bli ljuslyktor med stora värmeljus i (visst är dom bra, dom brinner ju så länge!) Lite bastsnöre runt kanterna.




Den avlutade soffan fick vara avlutad ett tag till...däremot broderade jag tre vita kuddar med de finaste ord jag vet......... Kärlek Ömhet Lycka och så sydde jag en vit dyna. Nu till jul har jag ett par röda kuddar där också.......... Fick tipset om kuddarna via en annan blogg....minns tyvärr inte vilken..........

Jaha, det var allt för idag....dags att krypa i säng.......fler bilder kommer en annan dag. Ha det så bra tills dess!

Kram Vita hjärtan

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad fint du har det. Vitt kan man få för mycket utav det?? Men jag vet hur det är...det är inte alltid omvärlden är lika positiv till färgvalet...här har det varit sambon som jag fått övertyga om hur bra det blir!!/Ylva