måndag 16 februari 2009

Min väg hem.

Hej på er!

Jag har arbetat ett par dagar och nu är det dags för lite sportlov, ska bli jätteskönt.

Sedan nyår promenerar jag till jobbet varje dag. Tidigare varierade jag mellan att ta bilen, cykla eller gå. Nu har det blivit en vana att gå iväg varje morgon och jag njuter av det. Dessutom har jag 40 minuters promenad avklarad när jag kommer hem från jobbet och det är så skönt! I fredags när jag var på hemväg tänkte jag att jag har verkligen en vacker väg till/från jobbet. Man blir ju så hemmablind........dessutom har det varit mörkt i båda riktningarna länge nu. Men i fredags sken solen!


När jag kommer ut från mitt jobb går jag först förbi den här ån med änderna som simmar omkring.

Efter några äldre hus kommer jag in i en vacker allé som leder fram till en herrgård med fyra små flyglar.


Där finns också ett par fina uthus mittemot herrgården. (Som för övrigt Karl den XII sov över i en gång i tiden, ja, i herrgården förstås. Eller sov och sov, han var död och skulle fraktas tillbaka till Stockholm)


Efter herrgården kommer jag fram till Smedgården som består av en renoverad gammal huslänga.... .....ett gammalt uthus och en nybyggd länga i samma stil, allt runt en mysig innergård.

Efter ett par gator med villor skymtar mitt eget hus bakom grannens välklippta häck.

Imorgon bär det av till fjällen för några underbara dagar i backarna med familj och vänner. Hem kommer tjejerna för att vila upp sig efter lägret.......det brukar behövas! Ha det bra allihop!!

Kram Annemari

Ps: På bloggen Hemtrevnad i Rud kan man just nu vara med på en utlottning av en underbar rullgardin!


21 kommentarer:

Fröken Tindra sa...

Vilken underbar promenadväg du har! Rena drömmen! Lite avundsjuk blir jag ju... ;0) Jag kör bil genom sta´n till jobbet och beroende på vilken tid det är så är det en del köande i bland. Så himla tråkigt!!

Ha nu riktigt sköna dagar till fjälls! Var rädd om benen!

Kram!

S o F sa...

Gillar inte vintern, men jag gillar verkligen vinterbilder.

Superfint!

Jag har förresten fått ett ryck idag och gjort ett inlägg på min nedstängda blogg, om du vill titta in.

Ha det!

Anonym sa...

Visst har vi en fantastisk promenadväg och nu börjar man ju höra fåglarna också... härligt !!!

Vi syns snart
Kram

Camilla Krona sa...

vilken vacker väg....
Hade jag sån väg till jobbet skulle jag också gå varje dag.
Var rädda om er i fjällen.
Kram Camilla

coolbettan.blogg.se sa...

Det var verkligen en vacker promenadväg!
Förstår att du njuter!
Det skulle jag göra.

coolbettan.blogg.se sa...

Då tror jag att jag går din väg också och fortsätter tro att männen tittar på mig:)

hagagården sa...

Tack för kommentaren,vilka härliga vinter bilder du visar.
kram
ninni

Anonym sa...

Vilken fantastiskt vacker promenadsträcka du har till och från jobbet :)
Vilka underbara bilder!

Hoppas ni får det riktigt härligt uppe i fjällen.

Trevlig helg.
Kram Åsa

Anonym sa...

Hej på dig igen!

Åhh så fint du har det när du går till jobbet! Lite avundsjuk måste jag säga! Själv åker jag tunnelbana och ser i praktiken vara tunnel..haha

Det tycker jag att du ska göra, skriva några ord på bordet som du har på vinden! Det blir en väldigt personlig touch på det =) Hoppas du visar bilder sen om du bestämmer dig för att måla!

Kram på dig och ha en underbar helg i fjällen!

Anna

Skomakartummen sa...

Vilken härlig promenadväg... Mmmm... härligt med sportlov. kram sari

Ann-Sofie sa...

Vilken helt underbar väg du har att gå...underbart att samla tankar på den sträckan....visst kan man bli lite hemblind ibland annars....
Vad underbart fint ni bor!

Ha en toppenhelg!
Stor Kram från Ann-Sofie

Anonym sa...

God morgon!

Vad duktig du är som kan sy egna stolsdynor :)Det är alldeles för avancerat för mig ännu. Jag kan tala om att jag satt i torsdags och försökte öva på och sy knapphål...det gick inte bra...jag trodde aldrig att jag kunde så många svordommar (skrämmande) och det slutade med att jag slängde tygeländet på golvet och gick och mofsade i mig choklad istället som tröst ;) Men igår gick jag på det igen och vet du vad...jag lyckades sy tre knapphål :)...gissa om jag blev glad.

Kram Åsa

Lilla hjärtat sa...

Jag har en liten utmaning hos mig till dig....
Kram A-K

Anonym sa...

Hej igen!

Tack snälla för dina fina ord =)

Kram

Anna

ps. fortfarande lite avis på din natur som du får se när du går till jobbet..=)

Sallys hus sa...

Hallå där!
Det var länge sedan jag kikade in till dig ser jag...vart tar tiden vägen??
Vilken väg du har till o från jobbet!! Jisses.....jag skulle dra bena efter mig o aldrig komma hem tror jag...fniss....och hu så bra att få promenaden avklarad. Mitt nyårslöfte FÖRRA året var aatt gå ut o gå minst 3 gånger i veckan...det var nog så många gånger jag gick ut o gick under hela förra året...suck...jag får skärpa mig nu.
Åååå så härligt med fjällen....vi sticker en 5-dagars om 2 veckor...ska bli sååå härligt!
Ser att 3 våningsfatet har smugit sig hem från systers skyltfönster nu...fniss....
Och du!!
Inte behöver du spara pengar för att komma till mig inte....det går bra ändå!! Man får komma för att bara vara oxå....
Ha en härlig semester!
Kraaaaaam Katarina

Living by Milla sa...

Vilken härlig promenadväg du har, det ser såå fint ut.

Hoppas du fick det trevligt i fjällen.
kram Camilla

Marie sa...

Vilken vinterpromenad, och kul att se lite "hemmabilder". Och så en historielektion också. Blir lite nostalgisk - tänk så många gånger jag gått där, eller cyklat. (men har aldrig varit inne i Herrgården - har du?)

Myownhome sa...

Haha, ja hoppas nu bara att det blir bra!! Så man slipper skämmas nu när jag redan skrivit om det... Skulle ju ha väntat tills efter det varit med i tidningen å hade det inte blivit bra hade man ju kunnat låtsas att det va nån annan. :)

Är du också från Örebro?

Ha det bra
Kram //Johanna

My Lovely Things sa...

Hej!!
kika in till mig..där finns nått som gör dig glad..
kram anna

Mrs Krumelur sa...

Tack för en fin kommentar inne hos mig :-D

Vilka fina vinterbilder du har tagit! Men du längtar man inte lite till våren nu å ändå fortsätter snön falla utanför fönstret.

Ha en skön helg!

Kram Mrs Krumelur

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så härligt det ser ut på ditt "vinterstråk" Ljuvliga bilder, och så härligt att se solen... Här lyser den med sin frånvaro...
Kram
Marie